Köpvillkor

Priser
På Postera ApS reserverar vi oss för eventuella fel i våra angivna priser. Vidare förbehåller vi oss rätten till att ändra priserna utan att först få samtycke. Samtidigt reserverar vi oss för utsålda varor.


Betalning
Postera ApS accepterar betalning med Visa, Mastercard, Maestro, American Express, PayPal, Apple Pay, Google Pay, iDEAL, Bancontact, MobilePay och ViaBill. Betalningen kommer först dras från ditt konto när varan skickas. Alla belopp är inkl. moms. Vi reserverar oss för prisfel och utsålda/utgångna varor.

Reklamationsrätt
Två års reklamationsrätt ges enligt danska köplagen (købeloven). Vår reklamationsrätt gäller för fel i material och/eller fabrikation. Du kan få varan reparerad, utbytt, pengarna återbetalda eller en rabatt, beroende på situationen. Reklamationen gäller inte fel eller skador som uppstår vid felhantering av produkten/tjänsten. Du ska reklamera inom "rimlig tid" efter att du har upptäckt defekten/felet. Postera ApS kommer täcka returkostnader i rimlig utsträckning.

Vid returer, reklamationer och användning av ångerrätten ska du först kontakta oss via e-post.
Försändelser skickas inte med postförskott.

Återbetalning
När det kommer till vissa återbetalningar så ombeds du att skicka med alla dina bankuppgifter i form av clearingnummer och kontonummer så det överenskomna beloppet kan överföras. Informationen kan utan risk skickas via e-post eller annan elektronisk form eftersom det inte är känsliga uppgifter och endast kommer användas till själva återbetalningen.

Returrätt
Du får 90 dagars full returrätt på varor som är köpta i vår webbshop.
Perioden räknas från den dag då;
- Du mottog ordern.
- Du får den sista varan i fysisk ägo när det handlar om en överenskommelse om flera olika varor, beställda i en enda order men som levererats enskilt eller i flera omgångar.
- Du får det sista partiet eller sista delen i fysisk ägo när det handlar om en överenskommelse om leverans av varor som består av flera partier/delar.
- Den första varan kommer i fysisk ägo när det handlar om regelbunden leverans av varor över en bestämd period.
Returkostnader ska du själv stå för.
Att du ångrat dig ska meddelas till oss senast 90 dagar efter köpet, dessutom gäller att från det att du ångrat dig så ska du senast 90 dagar senare returnera försändelsen. Meddelandet till oss ska göras via e-post. I meddelandet ska du vara tydlig med att du vill utnyttja din ångerrätt. Vill du returnera en vara till oss så ska du använda den returetikett du fått.

Du kan inte ångra dig genom att endast vägra att motta varan utan att samtidigt tydligt meddela det till oss.

Varor där ångerrätten inte gäller
Följande slags varor ingår inte i ångerrätten:
- Varor som är tillverkade efter konsumentens specifikationer eller har fått en tydlig personlig prägel.
- Förseglade varor som på grund av hälsorisk och hygien inte är lämpliga för retur och där förseglingen är bruten efter leveransen.
- Varor som på grund av sin typ blir oskiljaktigt blandad med andra varor vid leverans.
- Varor där plomberingen är bruten.
- Utförda icke-finansiella tjänster, om leverans av tjänsten är påbörjad med konsumentens tidigare samtycke och erkännande att ångerrätten upphör när tjänsten är fullbordad.
- Leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium om utförandet påbörjas med konsumentens tidigare samtycke och erkännande att de därmed mister sin ångerrätt.
- Tidningar, tidskrifter eller magasin, dock undantaget abonnemangsavtal för sådana publikationer.
- Avtal som ingås på offentlig auktion.
- Varor som försämras eller föråldras snabbt.

Retur
Ordern returneras utan onödig försening och senast 90 dagar efter att du använt din ångerrätt. Du ska stå för de direkta kostnaderna för returen. När du returnerar en vara så är du själv ansvarig för att varan är förpackad ordentligt. Du står själv för risken för varan från det att varan levererats fram till att den har returnerats till oss.
Vi tar inte emot paket som är skickade med postförskott.

Varans tillstånd vid retur
Du är endast ansvarig för eventuell värdeminskning på produkten som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att bestämma produktens natur, egenskaper och hur den fungerar.

Om varan är har provats utöver det som beskrivs ovan så betraktas den som använd. Det betyder att du genom att ångra köpet endast får en del eller inget av köpesumman tillbaka, beroende på varans kommersiella värde vid tiden för mottagandet av returen. För att få tillbaka hela köpesumman så får du alltså prova varan utan att faktiskt använda den.

Återbetalning
Ångrar du ditt köp så återbetalar vi beloppet, dock kvittas returkostnaderna.
Vid en värdeminskning som du är ansvarig för så dras detta bort från köpesumman. Återbetalning görs med samma betalningsmedel som du använde när du gjorde din ursprungliga beställning, såvida du inte uttryckligen har gått med på något annat. Vi håller på återbetalningen tills dess att vi har fått tillbaka varan.

Möjlighet att klaga
Om du är en konsument som är bosatt i ett EU-land så kan du lämna in ett klagomålsärende till EU-kommissionens klagomålsportal på nätet.
Plattformen finns här: https://ec.europa.eu/consumers/odr/
Lämnar du in ett klagomål här så ska du ange vår e-postadress.